1/2 | Etsy Meet Amsterdam | #EtsyMeetsNL

etsy-meet_3

Etsy is a website where many, many people have been ‘a victim‘ by buying all the cute and fun products they find there! Almost everything you can find on Etsy has been made by another person with lots of love, and will arrive in a super cute or interesting packaging at your place. It’s a fun experience and you can get pretty addicted to it. Etsy is a website where lots of people have their online webshop. I myself also have a Etsy (www.studioappeltjesgroen.etsy.com) and I sell all kind of products I made myself. From postcards till small press booklets and buttons!

The website of Etsy is pretty populaire in the USA. In Europe are also some communities that come together to sell and buy peoples products but not everyone knows the site. The Netherlands had an Etsy HQ once, but it merged together with EtsyUK and via these channels there was an Etsy Meet in Amsterdam! Saturday 26th November in The Playing Circle in Amsterdam. I learned a lot new tricks and wrote them all in my notebook. So in this blogpost I will take you back to Amsterdam and the meeting and let you in all the tips and tricks they shared. Get your writing gear ready and write along~

Etsy is een website waar vele mensen al ‘ten prooi’ zijn gevallen voor de leuke spulletjes en producten die ze daar hebben en verkopen. Vrijwel alles is zelf gemaakt wat je er op vindt en komt thuis aan in een super leuke verpakking; een hele ervaring om wat te vinden en te krijgen via Etsy. Het is namelijk een website waar verschillenden mensen eigen winkels hebben en zo producten en ervaringen verkopen. Zelf heb ik ook een Etsy (www.studioappeltjesgroen.etsy.com) en verkoop ik er diverse producten die ik zelf heb ontwikkelt. Van ansichtkaartjes tot small press boekjes en buttons!

De website van Etsy is behoorlijk populair in de Verenigde Staten. In Europe zijn er ook zeker communities die druk bezig zijn met verkopen of kopen op Etsy maar niet iedereen kent de website. Nederland had ooit een Etsy HQ maar deze is samengevoegd met EtsyUK. Vanuit EtsyUK is er op zaterdag 26 november een Etsy Meet gehouden in de Playing Circle in Amsterdam. In dit blog stuk zal ik jullie meenemen naar Amsterdam en de meeting en alle handige tips en trucs die daar verteld zijn delen! Dus pak die college blokken en schrijf mee~ 

etsy-meet_1

Saturday started with us, Liselotte from The Lizzu Papers on Etsy and me, getting from Den Haag to Amsterdam. It was a sunny lovely day for the end of November, and me, almost never been in Amsterdam, enjoyed it very much. It was about an 30 min walk from Amsterdam Central to The Playing Circle and with Liselotte as a guide we went there, including getting a quick lunch in a very small and cozy shop. Forgot the name but it was yummy! (I even caught my first Psyduck and Staryu while we were walking. <3)

When we arrived at The Playing Circle (top floor of a pretty building) we were welcomed by two enthusiastic women who scanned our tickets and invited us to write down our name on a name tag and grab an Etsy pin. The Etsy Meet was only available for 100 persons. Something Liselotte and I didn’t really knew the moment we reserved our (free) ticket but we were only two of those 100! It was sold out pretty fast and a lot of people ended up on the waiting list so we were lucky to act quick when we received our mail.

etsy-meet_6

Op zaterdag begon de dag voor ons, Liselotte van The Lizzu Papers en mij, met de reis van Den Haag naar Amsterdam. Het was een heerlijke zonnige dag voor laat november dus de 30 minuten lopen van Centraal naar The Playing Circle was geen straf. Met Liselotte als gids waren we ruim op tijd aangekomen, inclusief nog snel een lekkere lunch pakken in een knus klein lunchroom. Ik weet de naam niet meer maar het was lekker! (En ik heb ook nog eens mijn eerste Psyduck en Staryu gevangen terwijl we liepen. <3)

Toen we aankwamen bij The Playing Circle (bovenste verdieping van een mooi grachtenpand) werden we verwelkomt door twee enthousiaste dames die onze tickets scande en ons uitnodigde om een naamstickertje te beschrijven en op te plakken plus een echte Etsy pin te pakken. De Etsy Meet was alleen mogelijk voor 100 mensen. Blijkbaar waren wij er mooi op tijd bij, want wij wisten niet dat er maar zo weinig mensen een (gratis) ticket konden reserveren. De wachtlijst groeide behoorlijk hard hoorde we daar maar wij waren dus goed op tijd geweest met reageren op onze mail.

etsy-meet_4

There were drinks and snacks (bitterballen!) ready for us to drink and eat and after the much needed toilet break we went to grab two chairs in front of the presentation screen. We wanted a good seat so we might be able to take pictures when needed. On every chair there was an official Etsy tote bag for everyone. Halfway through the presentation they said we could grab another if we wanted since there were a lot of chairs empty. If people were afraid to come closer to the presentation wasn’t sure but there were certainly some people that didn’t turn up.

Er stonden hapjes (bitterballen!) en drankjes klaar om te gepakt te worden en na de nodige wc break zochten Liselotte en ik een plekje beetje vooraan om de presentatie goed mee te krijgen. Ook zodat we goede foto’s eventueel konden maken. Op alle stoelen lagen tassen die je mee mocht nemen. Zelfs wat overbleef mocht je mee pakken want gek genoeg bleven er behoorlijk wat stoelen leeg. (Alhoewel er ook veel mensen achterin de zaal bleven zitten ipv op de stoelen te gaan zitten.)

The presentation was opened by Anna from New Market Development. Anna is a English lady so she spoke in English but the other ladies spoke in Dutch. She gave us a short introduction on how the day would go and when we could ask questions. Anna also told us about the Dutch communities we have that center Etsy. Like the Etsy Haarlem Community and Etsy Leiden Community, and on how we need each other to grow and learn from but also get other people know about Etsy. Etsy also wants to work more with Etsy Sellers and the small businesses.

“We value craftsmanship in all we make.”

She also told us about the new Instagram account Etsy.NL will have. They want to switch from Twitter to Instagram since they noticed that there are more Etsy shops and enthusiasts on Instagram since it’s such a visual social media! She then handed the presentation to Julia van Grieken.

De presentatie werd geopend door Anna van New Market Delevopment. Anna is een Engelse dame dus sprak Engels maar de andere dames spraken Nederlands. Anna gaf ons een kleine introductie over hoe de dag zou verlopen en wanneer we vragen zouden kunnen geven. Ze vertelde ons ook over de Nederlandse communities die we hebben in NL die rond Etsy zijn ontstaan. Zoals de Etsy Haarlem Community of de Etsy Leiden Community, en hoe wij elkaar nodig hebben om te groeien, te leren en hoe wij andere betrekken naar/met Etsy. Etsy wilt ook meer doen met Etsy Sellers en willen juist de small business ondersteunen.

“We value craftsmanship in all we make.”

Ze vertelde ons ook over het nieuwe Instagram account dat Etsy.NL heeft. Ze willen van Twitter overstappen naar Instagram omdat ze merken dat er meer Etsy shops op instagram zitten en het is een groter visueel medium dan Twitter. Anna gaf daarna het stokje door aan Julia van Grieken.

etsy-meet_11

Julia told us about Shop Optimisation. In short: what’s the best way to use and showcase your Etsy shop! Julia helps and gives advice to Etsy shops on how they can get the most out of tags and their photo’s. But most of all she told us about the algorithms behind Etsy’s search engine and how to best use all the tags on your listings.
As it turns out, the amount of favourites on an items helps getting that item high in the search engine. As an example: my Animal Crossing Trees Stickers gets the most favourites but is also sold the most. All those favourites help this item to get the most views in my shop.

It really helps to search for your target audience. If you know what age, gender and interest your preferable audience has you can focus on those points. I mean, making My Little Pony fairy typed work and target boys might work for some boys but not for all. The best target audience would then be girls of 10 years and up. (Not saying boys should like My Little Pony or anything fairy related tho! Go do what you heart want. ^^) You need to know what your target audience is so you can place yourself into their search-vibe. How does people search for a certain item? You need to know that so you can use that for the tags!

Also put relevant items in the tags. Tags are what people ‘use’ to find items in the search engine. The example Julia gave was with a red dress. People search for ‘red dress’ or ‘dress’ so what we normally would but in our tags (also on instagram in the hashtags) is ‘red dress’, ‘dress’, red’ but the Etsy search engine works easier. When you use the tag ‘red dress’ the tag also pops up when people just search ‘red’ or just ‘dress’. So of all the 13 tags you can use, you can be really specific!

Another way to make the most of the search engine is repeating. As example the red dress. in the tags we use ‘red dress, summer, cotton, soft fabric, etc’ in the title you then use (to make the most of it) ‘Summer red dress of soft fabric’. The titel is now very specific, customers know exactly what they can expect. You can also report what the dress depicts in the title: ‘Sunflower summer dress in soft cotton’. (It’s recommended to make a sentence in the titel, make it logical.)
The search engine will then use your tags and your title to let people find you when they use certain words.

etsy-meet_12

Julie vertelde ons over Shop Optimisation. In het kort: wat is de beste manier om jouw Etsy shop te gebruiken en de showen aan kopers! Julia geeft advies aan Etsy shops hoe ze het beste halen uit de Etsy instellingen. Maar wat ze ons vooral vertelde was hoe je de algorithms het beste kan gebruiken van Etsy’s search engine en in je tags kan verwerken.
Het blijkt dat de hoeveel favorieten je hebt op een listing, je helpen die listing meer in het zicht te krijgen als mensen zoeken naar bepaalde producten. Als voorbeeld: mijn Animal Crossing Trees Stickers hebben de meeste favorieten maar zijn ook het meest verkochte item in mijn shop. Door de vele favorieten krijgt dit item ook de meeste views and dus weer meer favorieten en dus weer meer orders, etc,etc.

Het helpt als je weet wat je doelgroep is. Als je weet op welke leeftijd, geslacht en interesses je wilt focussen kan je inspelen op die mensen. Ik bedoel, als je My Little Pony feeën achtige producten maakt en je focus je op jongens kan dat misschien niet werken voor alle jongens. De beste doelgroep zouden meiden zijn van een jaar of 10 of ouder. (Ik zg niet dat als je een jongen bent je geen feeëen of My Little Pony leuk mag vinden! Doen vooral! Doen wat je zelf heel leuk vindt. ^^) Je moet weten wat je doelgroep is ook zodat je in die groep kan inleven. Welke zoektermen zullen zij gebruiken om een bepaald item te zoeken. Als je dat weet kan je dat verwerken in je tags!

Het is ook belangrijk relevante items in de tags neer te zetten. Tags zijn wat mensen gebruiken om producten te zoeken in search engine (zoekbalk dus). Het voorbeeld wat Julie gebruikte was een rode jurk. Mensen zoeken voor een ‘rode jurk’ of ‘jurk’ dus wat wij dan in onze tags zouden zetten (of op Instagram in onze hashtags) is ‘rode jurk’, ‘jurk’, ‘rood’, maar Etsy’s search engine werkt wat makkelijker. Als je ‘rode jurk’ gebruikt laat Etsy je item al vinden met ‘rode’ of  met ‘jurk’ want beide woorden staan in de tags. zo kan je dus alle 13 tags heel specifiek gebruiken.

Een andere manier om de search engine goed te benutten is herhaling. Als voorbeeld weer de rode jurk in de tags hebben we ‘red dress, summer, cotton, soft fabric, etc, etc’ gebruikt. In de titel gebruiken we dan (om het meeste er uit te halen) ‘Summer red dress in soft cotton.’ (Het wordt aangeraden om logische zinnen te gebruiken als titel.) De titel is nu heel specifiek en mensen weten vrijwel meteen met wat voor een item ze te maken hebben als ze de titel zien. Een andere manier is om te vertellen wat de jurk voor print heeft, bijv: ‘Sunflower summer dress in soft cotton fabric’.
De Search Engine zal dan en je tags en je titel gebruiken om mensen bij je item te krijgen.

etsy-meet_13

Also, please keep an eye on your Shop Stats. Always take a time window of 30 days to check if your tags and titel and such work. You can then analyse if certain items are being found or if you need to change things around. Also a good point to check if certain items are interested for people.

Another thing that’s really help is showing your workspace. Let customers know that you are real, that what you make isn’t something they can order off Aliexpress or other horrible sites for small businesses. Another important part is that your product photo’s match together and gives you the perfect ‘your Etsy’ vibe. So customers recognise your shop right from the photo!

Een ander punt waar je op moet letten zijn je Shop Stats. Kijk daarvoor altijd naar de 30 dagen optie om te zien of een item werk, of dat de tags en titels werken en het gevonden wordt. Daarnaast kan je dan zien of het nog zin heeft om dat item in je shop te laten staan.

Je kan ook via je shop je werkplek laten zien. Laat zien waar je werkt en wie je bent. Dan zien de mensen dat je echt alles zelf maakt in plaats van dat het je het besteld op Aliexpress of andere verschrikkelijke sites voor de Small businesses. Daarnaast is het fijn als je een vorm een manier van foto’s maken door voert in je Etsy. Geeft er een branding slag aan zodat mensen jouw shop meteen herkennen als ze alleen al de foto zien.

Ingrid told us something about the Branding of your shop. Or well the steps before that. It was a rather small presentation from her but it mainly meant: Show your mind behind the business, fail and learn from it and start again. Also: Just do it. Just go and do what you wants to do! And she quoted

“Doubt kills more dreams than failure ever will.”

You will develop a branding along the way. You’ll learn from your mistakes and make your shop better. Also try to be authentic and be honest about what you’re making an driving you to make it! Be different than the rest and have fun. (All this might sound a bit ‘woohooo spacey’ but it makes sense if you just go and start! Try things, fail, learn and try again! Also, I had these branding lessons on my art academy so I also blame that for not writing down more…)

Ingrid vertelde ons vervolgens wat over de Branding van je shop. Branding is het merk, de feel en alles wat jouw shop uitstraalt. Of naja, ze vertelde over de stappen voor Branding. Haar presentatie was behoorlijk kort maar waar het voornamelijk over ging was het volgende: Laat de gedachte achter je shop zien, faal en leer er van en begin weer opnieuw. Een ander belangrijk dingetje: Just do it. Gewoon doen. Begin gewoon en doe wat je wilt doen. Ze citeerde

“Doubt kills more dreams than failure ever will.” / “Twijfels maken meer dromen kapot dan dat falen ooit zal doen.”

Je ontwikkelt je branding, je foto’s en je uitstraling terwijl je bezig bent. Je zal van je fouten leren en daardoor je shop beter maken. Probeer ook authentiek te zijn, en eerlijk en open te zijn over wat je maakt en waarom je dat zo graag maakt! Wees anders dan de rest en hebt plezier er in. (Dit allemaal klinkt misschien een beetje spacey, maar het klinkt heel logisch zodra je gaat beginnen. Probeer dingen, faal, leer en probeer weer opnieuw! Oh enne, ik had branding lessen op de kunstacademie dus dat kan ook een reden zijn waarom ik niet veel heb mee geschreven verder…)

etsy-meet_16

In the next part I’ll tell more about the other presentation of Diana about Social Media and the importance of it for your Etsy shop. I will also tell more about the questions people asked and what the answers were. In a small little list of things you need to know for your Etsy shop. And as a last item in the next part I’ll tell you about the presentation Jan gave us from Duke and Sons Leather!

See you all next friday and let me know if you have any questions! I’ll answer them in the comments down below. 🙂

In het volgende deel zal ik vertellen over de presentatie van Diana over Social Media en hoe belangrijk dat is voor je shop. Ook zal ik door middel van een korte informatie lijst alle vragen en antwoorden die gesteld werden achteraf vertellen. En als laatste item in het verslag vertel ik over de presentatie van Jan van Duke and Sons Leather!

Tot volgende week vrijdag en laat vooral je vraag achter in de comment section hier onder als je een vraag hebt. Ik zal ze proberen te beantwoorden! 🙂

Advertisements

10 thoughts on “1/2 | Etsy Meet Amsterdam | #EtsyMeetsNL

  1. Isabel Baele says:

    ok this was a very interesting read! I didn’t know you could use the tags like that, a world did just open for me, thank you sooo much!
    and I can’t wait to read the second part

    Like

  2. Superkip says:

    Erg interessant.
    Je hebt met my little pony alleen een beetje een verkeerd voorbeeld genomen, omdat er erg veel volwassen mannen zijn die fan zijn van my little pony (bronies). ;P

    Like

Leave a Reply~

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s